torstai 14. maaliskuuta 2013

Helsinki Zen Centerin harjoittajat valmistelevat ryhmäkannetta blogin kirjoittajia vastaan. Tavoitteina syytteiksi yksityisyyden suojan loukkaus, kunnianloukkaus ja viharikos.


Helsinki Zen Centerin sanghajohtaja ja Zenbuddistiska Samfundetin hallituksen puheenjohtaja Ari Tikka ilmoitti 10.3.2013 kirjallisesti blogin pitäjille, että blogin kirjoittajia vastaan valmistellaan ryhmäkannetta HZC:n harjoittajien piirissä. Tavoitteena on käyttää kanteella uhkailua aseena, jolla voitaisiin painostaa blogin kirjoittajia poistamaan kirjoituksensa.

Blogin kirjoittajat pitävät tällaista painostusta aiheettomana ja korostavat, että blogin tarkoituksena on vain tuoda yhteiskunnalliseen keskusteluun uusi näkökulma Helsinki Zen Centerin ja sen edustajien toimista. 

Blogin kirjoittajat pitävät Helsinki Zen Centerin luomaa vahvaa vastakkainasettelua keinotekoisena ja huomauttavat ystävällisesti, että Helsinki Zen Centerin harjoittajien valmistelema ryhmäkanne turhaan polarisoi keskustelua perusteettomalla uhkailuilla.

ADDENDUM:

Selventääksemme asiaa julkaisemme saamamme meilin.

Hei Uku, 
tällaisessa sovittelutilanteessa kannattaa miettiä, mitkä ovat eri osapuolten intressit ja etsiä ratkaisua, joka on kaikille edullinen. 
Johtuen ihmistenpuolesta.fi blogin luonteesta, siihen assosioituminen ei ole hyväksi sellaisille tahoille jotka haluavat esiintyä julkisuudessa rakentavina ja hyvää aikaansaavina. Tämä koskee kaikkia osapuolia Zen Centeriä, Samia terapian ammattilaisena, ylläpitäjä Ukua kirjailijana ja valmentajana sekä blogissa tunnistettavasti mainittuja henkilöitä. Ihmiset karttavat konflikteja riippumatta siitä kuka on "oikeassa". Julkisuus on myös hallitsematonta ja julmaa. 
On olemassa riski, että nyt kun kirjasi julkaistaan, tiedotusvälineet kiinnostuvat blogista ja ryhtyvät tutkimaan sitä ei ainoastaan Zen Centerin analyysinä vaan blogin organisaattorien tekona. Se olisi kaikille osapuolille raskasta ja haitallista. Tämä voi tapahtua ensi viikolla tai milloin vain sen jälkeen. 
Varautuakseen edellä mainittuun julkisuusriskiin, joukko Zen Centerin harjoittajista valmistelee ryhmäkannetta blogin organisaattoreita vastaan, todennäköisinä aiheina yksityisyyden suojan loukkaus, kunnianloukkaus ja viharikos. Tällä toimenpiteellä pyritään riskin merkittävään vähentämiseen saamalla blogi poistettua julkisuudesta, sekä varustautumaan tilanteisiin joissa esim. tiedotusvälineet ottavat yhteyttä Zen Centeriin. 
Toivottavasti tämä selvitti mikä on Zen Centerin intressi ja miksi kanteen nostajat vaativat blogin poistamista. 
Blogin poistaminen julkisuudesta tekisi kanteen tarpeettomaksi. Ryhmäkanteen toteuttaminen on myös vaivalloista. Toivomme että siihen ei tarvitse mennä.  
Terveisin
Ari Tikka
Helsinki Zen Center

ADDENDUM: Helsinki Zen Centerin virallinen vastine

HZC ei ole ryhtymässä oikeustoimiin, eikä yhdistyksessä ole jäsenten joukkoa, joka tällaista suunnittelisi. Blogissa esiintyneiden yksityisyyden loukkausten vuoksi eräät jäsenemme olivat pohtineet tutkintapyynnön mahdollisuutta. Arin viesti oli harkitsemattomasti kirjoitettu, eikä alun alkaenkaan valitsemamme linjan mukainen. 
HZC hallituksen ja vastuuhenkilöiden puolesta,
Esa Kytölä, HZC hallituksen puheenjohtaja

46 kommenttia:

  1. Kylläpä zen-porukalla on alkanut pipo kiristää. Relatkaa vähän!

    VastaaPoista
  2. Ryhmäkanne vaikuttaa ihan todelliselta. Ja näyttää mielestäni enemmän lupaukselta kuin uhkaukselta. Sen sijaan, että pohdiskelisitte syitä heidän ryhmäkanteelle, olisi varmaan järkevää käyttää energia puolustuksen valmistamiseen. Eihän teillä ole mitään pelättävää, kerran olette puhuneet totta joka kohdassa ja asianmukaiset todisteetkin löytyvät?

    VastaaPoista
  3. No niin, siinä karisivat sitten ne viimeisetkin illuusiot koko touhusta...

    VastaaPoista
  4. "No niin, siinä karisivat sitten ne viimeisetkin illuusiot koko touhusta..."

    Ei ihme.

    Oman kokemukseni mukaan zen herättää iloa, rauhaa ja jopa viisautta. Ihmettelenkin, mistä tämä kaikki viha, egoismi ja nipotus nyt kumpuaa.

    HZC on tehnyt pääasiassa hyvää työtä, mutta nyt menee kyllä pahasti metsään.

    VastaaPoista
  5. Mahdollisessa ryhmäkanteessa ei varmaankaan ole mukana kuin hyvin pieni osa helsinki zen centerin yli sadasta harjoittajasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin. Kaikki eivät ole siitä edes kuulleet, joten kysymyksessä on jokin ryhmä.

      Poista
  6. Anonyymi, varmaankin siitä, kun muut tiet eivät ole tuottaneet tulosta, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin käräjät heidän kokemansa epäoikeuden selvittämiseen. Jos menee oikeuteen, tulee varmaan mielenkiintoinen istunto. Itse aion ostaa paperit uteliaisuuttani päätöksen/tuomion jälkeen.

    Jää nähtäväksi, lähteekö yleinen syyttäjä ajamaan tätä asiaa eteenpäin vai meneekö tämä poppoo yksityistä tietä eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Buddhalaisuuden julkiseksi edustajaksi Raita on ihmeen kaunaisen oloinen kaveri. Tai no, ehkä tämä kaikki todistaa sitä että lopulta aika tyypillinen edustaja... :(

      Poista
    2. Tulee lähinnä mieleen ne tyypit, jotka seisoo ringissä ympärillä ja yllyttää muita tappelemaan.

      Poista
    3. Olen kaunainen ja tappelunhaluinen, koska koitan olla puolueeton ja nähdä tilanteen muustakin näkökulmasta kuin yhdestä?

      Kertookohan teidän kommentit enemmän teistä kuin minusta...?

      Poista
    4. Kirjoituksistasi tulee kyllä kuva, että olisit innoissasi siitä, jos asia riitautettaisiin. Kirjoitat, että kyseessä olisi ”lupaus eikä pelkkä uhkaus”. Liekö tämä toive vai jotain muuta? Sinusta asian puiminen oikeudessa olisi ”mielenkiintoista”, haluat nähdä ”mistä kana kusee”. Syyttämättäjättämistapauksessakin pitäisi vielä yksityistä tietä yrittää ja olet jo ostamassa tuomioon liittyviä papereitakin.

      Kukaan muu kommentoija ei ole toistaiseksi pitänyt asian riitauttamista mitenkään toivottavana tilanteena. Ehkä siksi sinun kirjoituksiisi reagoitiin?

      Poista
    5. Kanan pissimisellä tarkoitin sitä, että silloin selviää kuka oli "oikeassa", jos selviää.

      Ja onhan tämä mielenkiintoista, koska tämä ensimmäinen tapaus Suomessa. En tiedä mitä värejä näet tuossa tekstissä?

      Paperit olen ostamassa ihan uteliaisuuttani ja siksi, että on hyvä dokumentoida buddhalaisuuden kehitystä.

      Ja miten niin pitäisi, missä olen niin kirjoittanut? Ajattelin vain ääneen, miten tämä tilanne mahdollisesti kehittyy. Riitauttamisen toivottavuudesta on vaikea sanoa mitään, koska minä en tiedä kaikkea mitä tähän liittyy, en tunne ihmisiä, enkä myöskään HSZ:tä. Jotenkin halusin ajatella, ehkä liiankin naaivisti, että tästä voitaisiin keskustella puolueettomasti, mutta niin usein kun on kyse poliitikasta ja omista mieltymiksistä, se on jokseenkin mahdotonta. Tämän takia tämä jää viimeiseksi kommentiksini tähän blogiin. En jaksa niin sanotusti hakata päätäni seinään, koska satutan siinä vain itseni.

      Poista
    6. Myönnän siteeranneeni sinua tarkoituksella hieman kärjistetysti. Se johtui siitä, että ”puolueeton” asenteesi vaikutti hyvin innostuneelta siitä, että muut joutuisivat riitaan tällaisesta asiasta. Kyseessä on kuitenkin entiset buddhalaiset ystävät. Innostuksissasi poissuljit jopa ne todennäköisimmiltä vaikuttavat tilanteet, että kyseessä olisi vain painostus ja kanne jätettäisiin tekemättä tai että asia jäisi viimeistään siihen, kun syyttäjä tekisi syyttämättäjättämispäätöksen. Uskon kyllä, että toimit, kuten sanoit, uteliaisuudestasi, vaikka kirjoituksesi voisikin helposti kokea yllyttävinä.

      Poista
  7. Eikö tämä nyt oikeastaan mene juuri toisinpäin. Blogin kirjoittajat eivät ole syyttäneet ketään rikoksista, vaan ainoastaan nostaneet keskusteluun eettisesti kyseenalaista toimintaa. Sen sijaan HZC:n edustajat ovat nyt syyttämässä blogin kirjoittajia rikoksista, mikä tarkoittaa että heitä vastaan voitaisiin hyvin perustein nostaa vastakanne kunnianloukkauksesta.

    Tämä pätee myös esimerkiksi tuohon edelliseen kirjoittajaan Raitaan, joka näyttää selkeästi olettavan että blogin kirjoittajat ovat oikeasti tehneet rikoksia. Vinkiksi vain Raita (ja muutkin kommentoijat), että kannattaa olla oikeasti varovainen siinä mitä kirjoittelet. Nyt ei enää puhuta vain "valaistuneen opettajan" sikarin pössyttelystä vaan ollaan oikeasti kunnianloukkauksen piiriin liittyvällä alueella...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En sulje pois sitä vaihtoehtoa. Koitan pitää mieleni avoimena kaikille lopputuloksille. Jos oikeuteen mennään, siellähän se viimeistään selviää mistä kana niin sanotusti pissii?

      Poista
    2. "mikä tarkoittaa että heitä vastaan voitaisiin hyvin perustein nostaa vastakanne kunnianloukkauksesta."

      Minä en näe perusteita, koska HZC ei ole julkisesti pahemmin mitään kirjoittanut ja ainoa tiedotus koko asiasta on julkaista TÄMÄN blogin ylläpitäjien toimesta. Elleivät he sitten nosta vastakannetta itseään vastaan.

      Poista
  8. Tyypillistä yhteiskunnallista keskustelua rajoittamaan pyrkivää toimintaa. Valitettavaa, että tällainen toiminta on nyt rantautumassa Suomeenkin. Yleensähän on totuttu näkemään vastaavaa toimintaa maailmalla vain erilaisten poliittisten järjestöjen ja kulttien toimesta.

    Muutenkin ihmetyttää että HZC näyttää itse haluavan nostaa tämän blogin yhä uudelleen esille. Alkuperäisistä kirjoituksista on jo vuoden verran aikaa ja keskustelukin on tyrehtynyt jopa tuosta Bodhinin puheesta jo aikaa sitten.

    Kieliikö tämä kenties jäsenmäärän vähentymisestä ja mahdollisten taloudellisten vaikeuksien synnystä? Vaikea ymmärtää miten tällainen negatiivinen julkisuus ainakaan parantaisi tilannetta?

    Nyt vähän "beginners mindia" peliin kaikilta osapuolilta. Meditaation harjoittamiseen ei tarvita isoja jäsenmääriä, hienoja harjoitussaleja tms. Jos sellaista syntyy positiivisen toiminnan sivutuotteena niin onhan se kivaa, mutta jokainen istuja tietää että asiat syntyvät, sortuvat ja muuttuvat jatkuvasti. Ei siihen pidä takertua vaan jatkaa matkaa kultaisella keskitiellä. Zazeniin ei tarvita kuin tyyny ja tyhjä seinä - jos sitäkään.

    Myös blogin kirjoittajille ja kaikille kommentoijille voisi kehottaa peiliin katsomista (aion noudattaa myös itse omaa neuvoani). On varmasti tärkeää nostaa epäkohtia yhteiskunnalliseen keskusteluun, mutta sen voi tehdä provosoivasti tai neutraalimmin. Kyllä näistä kirjoituksista paistavat henkilökohtaiset kaunat suuntaan ja toiseen. Ei ole takertumatonta tyyneyttä näyttänyt tarttuneen zafun pinnasta kummankaan osapuolen edustajien mieliin...

    Nyt riita poikki ja zabuton väliin! Ei tämän homman ole tarkoitus olla vakavaa vaan ennemminkin leikkimielistä. Jäykkä ja takertuva mieli vain suorittaa saavuttamatta mitään, rento ja joustava mieli on takertumista vapaa... :)

    VastaaPoista
  9. Höpö höpö. Taas jokin väärinkäsitys josta on vedetty herneet nenään.

    Mitään ryhmäkannetta ei ole tulossa, eikä sellaista ole edes mahdollista nostaa. Suomessa voi nostaa vain kuluttajien ryhmäkanteeseen elinkeinonharjoittajaa vastaan.

    VastaaPoista
  10. Moi! Yritin saada jotain tolkkua tähän asiaan kyselemällä ympäriinsä, ja sain sen käsityksen että kyse on jonkinsortin väärinkäsityksestä. Toivottavasti väärinkäsitykset selviävät!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu, tuon kirjeen julkaisun jälkeen väärinkäsitys ei enää ihan käy selityksestä!

      Poista
    2. Hohhoh...

      Mikäköhän ihme siinä on, että on niin vaikeaa puhua totta. Luulisi, että zen centerin porukatkin pääsisivät loppujen lopuksi helpommalla, jos ei tarvitsisi aina tiukan kysymyksen tullessa kierrellä/valehdella ihanan valaistuneen imagon ja julkisivun ylläpitämiseksi. Voihan se tietty hetkeksi aikaa antaa hieman positiivisemman kuvan yhdistyksestä kuin karun totuuden kertominen, mutta sitten kun nuo jutut ennemmin tai myöhemmin käyvät ilmi, niin tulee aika likaista jälkeä.

      Yksi hauska esimerkki joka tulee ensimmäisenä mieleen (en ole varma onko kukaan vielä huomauttanut):

      Eräästä "kriisiä" käsittelevästä blogista http://primejunta.blogspot.fi/2012/06/dirty-zen-laundry.html lainattua:

      "This is where we come to what is for me the most striking divergence in narratives. Sami hints in his account that dharma transmission was in the air; he compares the extent of his kôan study to that of Philip Kapleau, the founder of the lineage, and mentions some suggestive things the teachers said. Almost everyone in Helsinki that I've talked to saw him the same way: as the teachers' closest and most promising pupil; the Finnish almost-teacher; the dharma heir-apparent for whom the lack of official permission to teach was almost a mere formality, soon to be straightened out.

      Yet in those sangha meetings after the crisis, the senseis said they had no idea about this. They had not intended to create such an impression, and nobody had told them about it."

      Ja sitten lainaus "Zen ja pohjoismaalaisena olemisen taito" -blogista HZC:n entisen jäsenen suusta:

      "Itseasiassa olin kuullut opettajan itsensä suusta miten Samista todennäköisesti tulisi seuraava zen-opettaja traditioon."

      Vastaavia ristiriitaisuuksia eri ihmisten tarinoissa on tullut esiin jo aika monta. Toki voi olla, että joissakin tapauksissa kyse on tosiaan ollut väärinkäsityksistä, mutta kyllä tämä alkaa jo pikkuhiljaa vaikuttamaan aika selkeältä ja toistuvalta kuviolta.

      Miksi sitten pitää valehdella? En tiedä, mutta henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva hypoteesini on, että suurin ongelma piilee siinä, että sinäänsä aika yksinkertaisen ja maanläheisen homman, eli istumisen, ympärille pitää luoda uskonto: buddhat, egot, kaavut, resitaatiot, valaistuneet mestarit jne... Kai siinä sitten "valaistuneen mestarin" roolia ylläpitäessä on pakko vähän koittaa puhua asioita parhain päin, ettei ihmisten zeniin kohdistuva usko ja idealisaatiot pääse heikkenemään tai pahimmassa (vai kenties parhaassa?) tapauksessa romahtamaan.

      Surullista tässä mielestäni on se, että jotkut ihmiset saattavat alkaa ajattelemaan, että itse meditaatio/zazen ja kaikki buddhalaisuuteen liittyvä filosofia on pelkkää hölynpölyä joka saa ihmiset vain flippailemaan. Henkilökohtaisesti uskon, että moni ihminen voi saada meditaatiosta ja/tai buddhalaisesta filosofiasta paljonkin irti (ja onhan esim. erilaisilla meditaatio/mindfulness -tekniikoilla nykyään ihan tieteellisestikin todistettu olevan valtavasti positiivisia vaikutuksia.) Itse kokisin ehkä jonkin sellaisen istumisryhmän mielekkääksi, joka olisi riisuttu kaikista uskonnoista ja traditioista, ja jossa ihmiset voisivat istua ja keskustella keskenään tasa-arvoisina yksilöinä, ilman että ketään korotetaan "valaistuneen mestarin" pallille. Väkisinhän siinä alkaa syntymään aika kieroja valtasuhteita ja kaikenmaailman valaistumisfantasioita ja idealisaatioita, kun jollekin ihmiselle myönnetään tuollainen auktoriteetti.

      Toki on hieman nai-ivia olettaa, että kunhan hommasta riisuttaisiin uskonto, niin sen jälkeen kaikki ihmiset meditoisivat onnellisina elämänsä loppuun asti. Kaikissa ihmisyhteisöissä on konflikteja ja ongelmia. Silti, hyvin vaikeaa olla ajattelematta, etteikö aika suuri osa näistä ongelmista johtuisi uskonnollisesta, opettajia tukemaan rakennetusta autoritaarisestä zen-traditiosta rituaaleineen.

      T. Anonyymi HZC:n ex-jäsen

      Poista
  11. Irtoaisikohan Helsinki zen centeriltä jotain kommenttia aiheesta?

    "Helsinki Zen Centerin sanghajohtaja ja Zenbuddistiska Samfundetin hallituksen puheenjohtaja Ari Tikka ilmoitti 10.3.2013 kirjallisesti blogin pitäjille, että blogin kirjoittajia vastaan valmistellaan ryhmäkannetta HZC:n harjoittajien piirissä. Tavoitteena on käyttää kanteella uhkailua aseena, jolla voitaisiin painostaa blogin kirjoittajia poistamaan kirjoituksensa."

    VastaaPoista
  12. "... todennäköisinä aiheina yksityisyyden suojan loukkaus, kunnianloukkaus ja viharikos." Viharikos? Voi morjes ja LOL.

    VastaaPoista
  13. Viimeistään tästä eteenpäin HZC voi syyttää vain itseään maineensa pilaamisesta. Ryhmäkanne ja viharikos. Huh. Palkatkaapa edes lakimies teidän kasvoja pesemään, ei tuosta teidän omasta touhuilusta näytä tulevan mitään!

    VastaaPoista
  14. On kyllä outoa ja törkeää painostusta Helsingin zen-centerin toimesta! Tästä blogista on tullut sellainen käsitys, että kyseisen ryhmän sisällä joutuu varomaan sanomisiaan ja harrastamaan itsesensuuria, jollei halua joutua ongelmiin. Sitten kun kriittiset henkilöt on ajettu pihalle, niin yritetään vielä tälläkin tavalla ahdistella heitä ja sensuroida heidän juttujaan. Pitäisi vissiin Helsingin zen-centerinkin herätä jo 2000-luvulle sananvapauteen ja demokratiaan!

    VastaaPoista
  15. Ehdottaisin että HZC:ssä käytäisiin keskustelua siitä halutaanko siellä todella keskittyä zazeniin vai uskonnollisuuteen. Näyttäisi siltä, että siirtyminen zenbuddhalaisuudesta ja traditioista riippumattomaksi ryhmäksi olisi harjoittajien etu.

    Viskatkaa opettajat ja dogmaattisuus pihalle niin ei tarvitse piehtaroida tällaisten uskonnollis-poliittisten kuvioiden pyörteissä jotka aiheuttavat vain ahdistusta ja vievät huomion pois siitä ainoasta asiasta joka on oikeasti tärkeää.

    Yhdistyksenä te jäsenet olette vallanpitäjiä - hiljaisen uloskävelyn sijaan ei muuta kuin yleiskokous päälle ja äänestys sääntömuutoksesta ja linjanvedoista! Teillä on kuitenkin loistavat tilat ja välineistö meditaation harjoittamiseen. (Samalla varmaan kannattaa katsoa ketä haluatte yhdistyksen johtoon.)

    VastaaPoista
  16. http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/jarki_ja_tunteet_ihmisen_voimavaroina_76745.html#media=77222

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esittely ko videoon:

      "Yksinjäämisen pelko ohjaa ihmisen valintoja voimakkaasti. Ihmisellä on kuitenkin usein illuusio siitä, että hänen elämänsä on selkeästi hänen omissa käsissään ja että motiivit omalle toiminnalle ovat hyvin rationaalisia.

      Laumaan kuuluminen on aikoinaan ollut ihmiselle henkiinjäämiskysymys. Ravinnon ja suojan löytäminen sekä suvunjatkaminen lauman ulkopuolella ovat olleet miltei mahdottomia tavoitteita. Toisin sanoen lauman ulkopuolelle jääminen on ollut sekä vaarallista että evolutiivisesti tehotonta.

      Mutta lauma voi muodostua myös riskitekijäksi, varsinkin silloin kun ihminen on valmis seuraamaan lauman johtajansa aatteita, jotka eivät toimi lauman hyväksi vaan jotakuta vastaan. Tuolloin on vaikea toimia itsenäisesti, koska ryhmäpaine ohjaa toimimaan toisin.

      Kriminaalipsykiatri Hannu Lauerma korostaa kriittisen ajattelun merkitystä ihmiselle, koska tunteet meillä on jo luonnostamme. Mutta järjenkäyttöä on opeteltava. Siksi järki onkin niin arvokas ja rajallinen luonnonvara."

      Poista
  17. Huh, HZC:n vastine julkaistu. Nyt rauha voi hetkeks laskeutua zen-kerhojen maailmaan. Jokohan ensi viikolla keksittäis taas jotain pientä kivaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uku hyvä sekä blogista kiinnostuneet: Tässä on kaikille tutuille ja tuntemattomille tullut täysin vääränlainen mielikuva koko Helsin Zen Centerin sanghasta, joka on muodostunut monille pelkän lukeman perusteella ilman, että he edes tuntisivat kyseisiä henkilöitä tai olisivat istuneet kokouksissa mukana tai harjoittaneet samassa yhteisössä. Moni tuntematon ei myöskään tunne Samia tai Timoa, joten kun ulkopuolisina seuraa asiaa, on sama kuin seuraisi jotain dramaattista TV-sarjaa. Me ihmiset olemme sellaisia, että meitä kiehtoo ihmisten onnettomuudet, vaikka kuinka esittäisimme myötätuntoista ja tavallista kiltimpää ihmistä. Ehkä tämän blogin tarkoitus olikin kehittää "täytettä elämään" tai tuoda julkisuutta, joka tukisi julkaistua kirjaasi. Näen omasta näkökulmastani, että myös sinä olisit hyödyntänyt Samia ja Timoa tässä prohektissasi. TOIVON, että tämä aihe jätettäisiin rauhaan, joka kuopattiin ensimmäisen kerran jo kolme vuotta sitten. Paras tapa on tutustua asioihin ja ihmisiin olemalla osa tapahtumaa, kuin katsoa etäältä, josta ei näe selvästi. Kirjoita muista aiheista, kyllä zenissä on paljon asioita, joista saa tehtyä laadukkaampaa blogia.

      Poista
    2. ”Ehkä tämän blogin tarkoitus olikin kehittää "täytettä elämään" tai tuoda julkisuutta, joka tukisi julkaistua kirjaasi.”
      ”TOIVON, että tämä aihe jätettäisiin rauhaan, joka kuopattiin ensimmäisen kerran jo kolme vuotta sitten.”

      Luonnollisestikin myös Samilla ja muilla blogin kirjoittajilla on ollut oikeus tuoda julki oma näkökulmansa tapahtumista ja asioista.

      Käsittääkseni aihe ei ole sen jälkeen jäänyt rauhaan, kuten olisit toivonut, koska ensin Helsinki Zen Centerin opettaja Bodhin päätti julkaista useita totuudenvastaisia väittämiä sisältävän puheen aiheesta internetissä ja nyt Helsinki Zen Center alkoi vielä uhkailla blogin pitäjiä oikeustoimilla. Vaikuttaakin enemmänkin siltä kuin Helsinki Zen Center olisi nostanut asian esille yhä uudelleen. Mielestäni ei ole perusteltua syyttää siitä Ukua.

      ”Kirjoita muista aiheista, kyllä zenissä on paljon asioita, joista saa tehtyä laadukkaampaa blogia.”

      Ehkä et ole pannut merkille, mutta tässä blogissa ovat itse asiassa kirjoittaneet muut henkilöt kuin Uku. Ukun omia kirjoituksia, joissa hän käsittelee muita aiheita, voit löytää esimerkiksi hänen omasta blogistaan:
      http://www.markuslaitinen.com/blogi/

      Poista
    3. Huomaathan, että Helsinki Zen Center ei ole uhkaillut blogin pitäjiä oikeustoimilla. Kts. vastine yllä. Tosin Helsinki Zen Centerin nimissä on yritetty näin tehdä, mutta sille yhdistys ei voi mitään.

      Poista
    4. Kyseinen Helsinki Zen Centerin nimissä uhkailija on käsittääkseni Helsinki Zen Centerin sangha-johtaja, eli yhteisön hengellinen johtaja.

      Poista
    5. "Tosin Helsinki Zen Centerin nimissä on yritetty näin tehdä, mutta sille yhdistys ei voi mitään"

      "Kyseinen Helsinki Zen Centerin nimissä uhkailija on käsittääkseni Helsinki Zen Centerin sangha-johtaja, eli yhteisön hengellinen johtaja."

      Totta, "yhdistys" kuten "traditiokaan" ei voi johtajilleen mitään. Voidaan sanoa ettei esimerkiksi zenbuddhalaisuudessa sinänsä ole mitään vikaa. Se on hieno ja hyvä uskonto jonka vilpittömänä tarkoituksena on vain auttaa ihmisiä kasvamaan henkisesti vahvemmiksi ja myötätuntoisemmiksi. Valitettavasti vain näyttää siltä etteivät useimmat zen-opettajat ole tätä tajunneet vaan erilaisia väärinkäytöksiä putkahtelee jatkuvasti esille. Samalla logiikalla voidaan sanoe ettei yhdistyksessä sinänsä ole mitään vikaa, vaan ainoastaan sen johtajisto käyttäytyy kyseenalaisesti.

      Kyseenalaistaisin kyllä voimakkaasti tällaisen ajattelun - ei mitään yhdistystä tai traditiota ole olemassakaan ihmisistä erillisinä. Jos sangha-johtaja esittää uhkailuja yhdistyksen/sanghan nimissä niin silloin ne ovat yhdistyksen/sanghan virallinen linja ja kyseistä yhdistystä tulee arvioida sen mukaan. Samalla tavalla traditiota tulee arvioida sen edustajien (opettajat, yms...) mukaan.

      Poista
    6. "Kyseinen Helsinki Zen Centerin nimissä uhkailija on käsittääkseni Helsinki Zen Centerin sangha-johtaja, eli yhteisön hengellinen johtaja."

      Yksi sanghajohtajista. Ja hänet pistettiin ojennukseen.

      Poista
    7. Zen, mitäs se semmoinen on? Mielenrauhaa, tyyneyttä, tunteiden hallintaa jne. Minäkin haluan!

      Ai mutta tämähän onkin hankalaa! Polviin ja selkään särkee ja kivistää. En ole yhtään rauhallisempi. Muiden ihmisten kommentit saavat minut tolaltani vieläkin. Omat suruni ja loukkaantumiseni kalvavat vieläkin mielessäni. Miksi en ole vielä onnellinen? Eivätkä ne opettajat ja ohjaajatkaan ole aina niin kivoja. Eivätkö muka buddhalaisuuden ja meditaation harjoittajat noudatakaan aina kaikkia moraaliohjeita omassa elämässään?

      Oli miten oli, joku syy tähän minun pahaan olooni täytyy olla! Eikä se ainakaan minussa itsessäni ole, joten avaanpa netin....

      Poista
    8. Olipa kyllä diippii o.O
      Varohan ettet vaan valaistuis!

      Poista
    9. Hei Anonyymi,

      "Luonnollisestikin myös Samilla ja muilla blogin kirjoittajilla on ollut oikeus tuoda julki oma näkökulmansa tapahtumista ja asioista."Mielestäni ei ole perusteltua syyttää siitä Ukua.

      ”Kirjoita muista aiheista, kyllä zenissä on paljon asioita, joista saa tehtyä laadukkaampaa blogia."Ehkä et ole pannut merkille, mutta tässä blogissa ovat itse asiassa kirjoittaneet muut henkilöt kuin Uku. Ukun omia kirjoituksia, joissa hän käsittelee muita aiheita, voit löytää esimerkiksi hänen omasta blogistaan:
      http://www.markuslaitinen.com/blogi/"

      Yllä lainaus kirjoituksestasi; näin on, olet oikeassa ja olen samaa mieltä siitä, että Samilla ja Timolla oli (ja heiltä odotettiin) oikeus tuoda oma näkemys tietoisuuteen ihmisille kun aika oli heille kypsä. Tilanne oli aika kaaoksinen ja ymmärrän, että jokaiselle sen selventäminen vaati aikaa. Olen joskus lukenut Ukun blogia vuonna jotakin ja se on ihan okei. Mutta kirjoituksellani halusin suojella asian molempia osapuolia, koska välitän heistä kaikista. Ymmärrän heitä kaikkia. Tällaisen polemiikin voisi EHKÄ hoitaa nätimminkin, tai sitten ei. Huomaan, että joitakin asioita (yksityiskohtia) alan jo itse unohtamaan.. Ja oli kyllä ikävä juttu, että Zenkun juhlissa tuotiin tämä asia esille ikävällä tavalla, kun tarkoitus oli kai juhlistaa vuosikymmentä traditiossa iloisissa merkeissä (en ollut paikalla).

      Kun minä liityin jäseneksi; Tikat pitivät minulle johdannon, Sami oli lähes aina läsnä, joten hänestä tuli minulle kuin isoveli. Tunsin heidät parhaiten. Opettajia en ollut silloin tavannutkaan ja toinen nykyinen johtaja oli silloin ruotsissa. Näillä lähtökohdilla toivon kaikille hyvää. Maailma muuttuu ja ihmiset muuttuu, tietoa on enemmän..sitten on traditio, jota toiset haluavat noudattaa. Psykooseista tms en halua edes mainita, vaan nostan kädet ylös..

      Poista
  18. Äärilahkoista videolla:

    "...johtajat suureellisia, mutta esiintyivät hyvinkin vaatimattomina ”Herran lapsina”
    Huolehtivat syrjäytyneistä, vastustivat kaikkea pahaa, ja tekivät hyviä tekoja ja tukivat toisiaan. Edustivat suuria kristillisiä ideaaleja.
    Lahkon jäsenet eivät tunnista olevansa pahanlaatuisen lahkon jäseniä vaan heillä on aivan muu kokemus; he ovat sellaisessa joukossa joka antaa turvaa ja tukea ja he saavat osakseen rakkautta.
    Siellä vallitsee keskinäinen lojaalisuus, ja suuri yhteishenki, ja he ovat lisäksi vielä uskossa.
    Näissä on kyllä aina mukana tällainen usko korkeampaan voimaan ja suureen mullistukseen joka on tulossa ja silloin tämä lahko on se tie takertua elämän jatkumiseen tuon puoleisessa."

    "Muuttuuko lahko sairaaksi ajankuluessa vai onko se sitä alunpitäen?"
    "Esimerkiksi joukkoitsemurhaan johtava tilanne syntyy kun lahko uhkaa hajota.
    Sen johtajien kokemusta kaikkivoipaisuudesta ja eräänlaisen jumalallisen profeetan roolista uhkaa se että
    JOTKUT OVAT LÄHDÖSSÄ,
    ESITETÄÄN KRITIIKKIÄ,
    joka ei olekaan enää tavanomaisin keinoin vaiennettavissa,
    tai näillä johtajilla on edessään jonkinlainen naurunalaiseksi tuleminen, heidän PYHYYTENSÄ ON SAAMASSA SÄRÖJÄ
    siitä että ovat joutumassa oikeuteen taloudellisista väärinkäytöksistä tai seksuaalirikoksista tai vastaavasta..."

    "Eli he kokevat olevansa nurkkaan ajettuja ?"
    "Silloin kun he OVAT nurkkaanajettuja, he ovat mentaalisesti nurkkaanajettuja.
    Heillä ei ole ulospääsytietä, paitsi luopuminen siitä suuresta messiaanisesta roolista.
    Tällaisessa tilanteessa se uhka ja vihollinen nähdään useimmiten lahkonulkopuolella olevaksi, muu maailma muuttuu pahaksi."

    "Onko tämä tyypillistä tällaisille monille fundamentaalistyyppisille, sanotaan nyt vaikka lahkoilla, olivat ne sitten uskonnollisia tai ei,
    että ne jakavat maailman kahtia; hyviin ja pahoihin?"
    "Tällainen mustavalkoinen, ja siinä mielessä primitiivinen ajattelu on tyypillistä.
    Ja se on tyypillistä näille johtajille ja tyypillistä näille lahkoille, ja siä kannustetaan; he tarvitsevat vihollisia. Heillä täytyy olla vihollisia, ilman heitä on kovin vaikea vakuuttaa ketään."

    "Ja siitä se ryhmä saa voimansa; on yhteinen vihollinen jota vastaan hyökätään?"
    "Kyllä.
    Viholliset ovat usein kuvitteellisia, enemmän tai vähemmän, joskus hyvin konkreettisia tahoja, mutta vihollinen tarvitaan koska vihollisen olemassaolo on hyvin ENERGISOIVAA."

    "Onko niin että yleensä tällainen karismaattinen johtaja on sellainen jolla on taito löytää tällaisia heikkoja, hypnoosille ja muulle suggestiolle alttiita ihmisiä ympärilleen?"
    "Jonkinlainen suggestioherkkyys on edellytys sille että alkaa uskoa JÄRJETTÖMYYKSIÄ.
    Usein nämä ovat ihmisiä jotka kiistävät olevansa suggestioherkkiä, ovat aivan varmoja siitä etteivät reagoisi millään lailla hypnoosiin. Osa henkilöistä jotka ovat täysin vakuuttuneita siitä etteivät ole mitenkään johdateltavissa ovat tosiasiassa vaikutteille hyvin alttiita."

    "Oletko omassa työssäsi tavannut suomalaisia jotka ovat joutuneet tällaisen kultin orjiksi?"
    "Olen. He eivät vain ole kokeneet sitä varsinaisena orjuutena."

    "Ovatko nämä ihmiset ymmärtäneet mihin heidät on houkuteltu?"
    "Alkuun eivät."

    "Aivopesu. Onko se oikeasti mahdollinen?"
    "Kyllä,
    tässä on kysymys aivopesusta."

    VastaaPoista
  19. Kovat on ajat kun pitää toisten ihmisten riidoilla myydä omia zen-kirjoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. onko joku kirjoittant tähän aiheeseen liittyvän zen-kirjan?

      Poista
    2. Ukun uuden kirjan julkaisun läheneminen provosoi Helsinki Zen Centeriläisiä niin paljon (vaikkei kirja heitä tai tämän blogin aiheita käsittelekään), että he alkoivat uhkailla tämän blogin kirjoittajia oikeustoimilla, jolloin Timo tietysti kertoi asiasta täällä blogissa, mistä Uku taas mainitsi ja linkkasi mm. omassa blogissaan, kuten hänellä on ollut tapana, kun täällä jotain uutta tapahtuu.

      Ilmeisesti tässä nyt sitten spekuloidaan, että Uku olisi jotenkin orkestroinut tai laskelmoinut koko homman ja että tätä blogia seurattaisiin niin merkittävissä määrin, että sillä olisi jotain huomattavaa vaikutusta Ukun uuden kirjan myyntiin, vaikkei Ukun kirjasta blogiteksteissä mitään mainitakaan?

      Poista
    3. Ei mainita, mutta eikös kirja käsittele sitä, että oleminen ei tarvitse traditioita, kaapuja ym ja Uku on kauan näyttänyt keskisormea buddhalle. Tämä riita on omiaan nostamaan kirjaa jalustalle näin katsoen.

      Poista
    4. Kuten yhteiskunnallisessa keskustelussa aina, on hyvä että jotkut ihmiset nostavat kriittisiä näkemyksiä esiin esimerkiksi kirjoittelemalla kirjoja ja blogeja. Henkinen materialismi on etenkin aihe joka kaipaa kunnon ravisteluja yhä uudelleen.

      Toivottavasti joku intoutuu kirjoittamaan kirjan joka keskittyy erityisesti tällaisiin dogmaattisten lahkojen ja muiden uskonnollisten yhteisöjen toimintaan Suomessa.

      Ukuhan voisi aloittaa vaikkapa kirjoittamalla e-kirjan zenbuddhalaisuuteen liittyen. Ehkäpä siitä muodostuisi pieni kirjasarja jonka seuraavassa osassa joku valoittaisi vaikkapa Nokia-mission toimintaa ja joku toinen taas lestadiolaisuuden hyväksikäyttötapauksia, ja niin edelleen...

      Poista
  20. Suomen hare krishna lahkon entiseltä johtajalta on julkaistu kirja nimeltä arka ja ahdas ismi.

    http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=951031028X

    Suosittelen kaikille lahkoon kuuluville, kirjassa on paljon yhtymäkohtia zen buddhalaisuuteen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Peukku tälle, erinomainen kirja!

      Paljon yhtymä ohtia myös zg lahkolaisuuteen ja hzc:n toimintaan.

      Poista